Ik ben al enige tijd geïnteresseerd in netwerken.
Beter gezegd, geïnteresseerd in het fenomeen netwerken.
Wat is netwerken?
Wat is het doel? Is dat voor iedereen helder?
Komen mensen wel met de juiste intentie naar een netwerkbijeenkomst?
Vragen waar ik voor mezelf een aantal antwoorden op geformuleerd heb, die niet de waarheid in pacht hebben. Het is louter mijn waarheid. 

Netwerkers

Als eerste, voor mij is netwerken het vergroten van het aantal mensen dat ik ken op zakelijk gebied. Het is altijd leuk om mensen te leren kennen en met elkaar van gedachten te wisselen.
Dat is mijn enige doel. Mensen leren kennen. Mocht ik iemand tegenkomen die ik kan helpen door hem of haar in verbinding te brengen met iemand die ik ken, dan is dat mooi meegenomen.

Het algemene doel van netwerken is volgens mij: Verbinden!
Door mensen te leren kennen is het mogelijk dat ik hen kan helpen kennis te maken met mensen met wie zij zaken kunnen doen.
Ik vind het leuk om anderen verder te kunnen helpen, maar niet iedereen doet dit en dat is prima. Er is geen verplichting en niet iedereen is even extravert.

Voor veel mensen lijkt een netwerkbijeenkomst op een banenjacht. Je ziet deze mensen zoeken naar contact, vertellen over hun zoektocht en hopen dat jij ze die lang gekoesterde opdracht of baan gaat bezorgen. Mijns inziens is dit de sleutel tot teleurstelling.
Je zult geen baan vinden op een netwerkbijeenkomst, want het is geen banenmarkt.

Er zijn ook echte netwerkers actief, mensen die een enorm netwerk hebben en ook werkelijk contact weten te houden met deze grote groep mensen. Deze netwerker is meestal een zeer toegankelijk persoon met een hoge functie, die vanwege deze functie met veel mensen contact heeft gelegd en hier ook plezier aan beleeft. Een sociaal dier, gericht op mensen.

Netwerkclubs

Zover ik het nu kan inschatten zijn er grofweg twee categorieën:

De gratis bijeenkomsten, waar je vooral werkzoekenden en zzp-’ers vindt.
Ik noem ze ook wel “koffiekransjes”. Hier kun je gezellig bijpraten met mensen zonder dat het iets zal opleveren. Ja, je leert er mensen kennen, maar ga vooral niet te vaak naar dezelfde club. Je ziet er namelijk elke keer weer dezelfde mensen en de kans dat je er iemand tegen het lijf loopt die iets voor je kan betekenen op zakelijk vlak is klein.

Dan is er de betaalde netwerkclub. Meestal moet je geïntroduceerd worden, anders kom je niet “binnen”. De club telt serieuze contributie en derhalve vindt je hier de directie van midden- en middelgrote bedrijven.
Deze mensen sparren onder het genot van een hapje en drankje met elkaar over de markt, bedrijfsstrategie en eventuele problemen waar zij tegenaan lopen.
Banen vindt je ook hier niet! Dat is namelijk niet het doel van samenkomst.
Hier helpt men elkaar wel verder aan opdrachten voor zover mogelijk. Er zijn zelfs clubs die dit in hun doelstelling hebben staan en zich hiermee profileren.

Dan lijkt me dat er ruimte moet zijn voor een derde variant.
De netwerkclub 2.0 waar je een legitieme bijdrage betaalt om kennis te halen.
Mocht je nu zitten te fronsen: Als er hele hordes netwerkclubs zijn waar mensen denken aan een baan te kunnen komen, waarom die mensen niet helpen?
Organiseer bijeenkomsten waar mensen leren hoe ze zichzelf kunnen profileren en presenteren. Vertel ze waar ze wel een baan kunnen vinden!
Nodig succesvolle zakenmensen uit om hun passie te delen. Nodig sprekers uit met een boodschap. Zorg voor een daadwerkelijk toegevoegde waarde.
En ja, dan mag de koffie best gratis.

netwerken-890x395_c